Omavalvontasuunnitelma

Omavalvonnan tavoitteina ovat palvelun asianmukaisuuden ja laadun varmistaminen, asiakasturvallisuuden takaaminen sekä lainmukaisuuden varmistaminen.

Palveluntuottajan ja palveluyksikön perustiedot:

Yritys: Järvdike Oy (aikaisemmin Psykologipalvelut Järvdike)

Y-tunnus: 3468399-7

Yrityksen ja palveluyksikön osoite: Työpajankatu 6A55, 00580 Helsinki

Yrityksen vastuuhenkilö: Juulia Järvdike, 0451440996, jarvdike@gmail.com

Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet

Yritys Järvdike Oy tarjoaa palveluyksikössään psykologin palveluita suoraan yksityisasiakkaille sekä alihankkijana yrityksille. Yritys on erikoistunut etenkin neuropsykologisiin tutkimuksiin sekä kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan. Yksikön toiminta-ajatuksena on tarjota laadukkaita ja asiakaslähtöisiä palveluja, jotka tukevat asiakkaiden hyvinvointia, jaksamista ja terveyttä. Palveluja tarjotaan palveluyksikön vastaanotolla ja etänä.

Vuosittainen asiakasmäärä n. 200 vuodessa. 

Palveluiden laatu

Laadunvalvontaa toteutetaan seuraamalla asiakaspalautetta ja tekemällä niiden perusteella kehittäviä toimenpiteitä. Kahden vuoden välein tehdään asiakastyytyväisyyskysely NPS-menetelmän avulla. Laadunvalvontaa tehdään jatkuvasti, ja yrityksen vastuuhenkilö kouluttaa itseään hoidontehonmittauksen saralla.

Yrityksen työntekijä on koulutettu terveydenhuollon ammattilainen. Työntekijä käy vuosittain täydennyskoulutuksissa ylläpitäen omaa osaamistaan. Potilasturvallisuus varmistetaan käyttämällä ammattikäyttöön tarkoitettua välineistöä ja käyttämällä niitä vain siihen suunniteltuihin tarkoituksiin ja huolehtimalla päivittäisestä tilojen siisteydestä ja hygieniasta. Näistä vastaa palveluyksikön vastuuhenkilö.

Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet

Asiakkaiden ja potilaiden pääsy palveluihin varmistetaan tarjoamalla selkeät yhteystiedot yrityksen verkkosivuilla. Ajanvaraus voidaan tehdä sähköisen ajanvarausjärjestelmän kautta ympäri vuorokauden tai sähköpostilla arkipäivisin klo 8-16. Verkkosivusto sisältää yksityiskohtaiset tiedot yrityksen tarjoamista palveluista.

Hoitosuunnitelma esitetään asiakkaalle ensimmäisellä vastaanottokerralla, ja sitä täydennetään hoitokertojen yhteydessä potilastietojärjestelmään, kuitenkin viimeistään viiden päivän kuluessa käynnistä. Asiakkaalla on mahdollisuus vaikuttaa hoitosuunnitelmaan, saada lisätietoa tehtävistä hoitotoimenpiteistä ja esittää toiveita. Kaikki hoitotoimenpiteet tehdään asiakkaan suostumuksella. Hoitokertomukset kirjataan asianmukaisesti potilastietojärjestelmään, mikä takaa tietojen saatavuuden, jatkuvuuden ja turvallisuuden.

Jos asiakas kokee tulleensa väärin hoidetuksi tai kohdelluksi, hänen tulee olla yhteydessä yrityksen vastuuhenkilöön.

Reklamaatioiden käsittely

Asiakkaiden reklamaatiot käsitellään viivytyksettä, kuitenkin kahden viikon kuluessa. Näiden käsittelystä vastaa yrityksen vastuuhenkilö.

Henkilöstö

Yrityksessä toimii yksi työntekijä, joka on Valviran Julkiterhikkiin rekisteröity koulutettu Psykologi. Työntekijä kouluttautuu vähintään kerran vuodessa jatkokoulutuksissa.

Mahdollisilta uusilta työntekijöiltä varmistetaan haastattelutilanteessa riittävä kielitaito, joka on suomi, ruotsi ja englanti. Työntekijältä, joka tulee työskentelemään lasten, vanhusten ja vammaisten kanssa, tarkistetaan rikosrekisteriote lakien 504/2002 ja valvontalain 28§ mukaisesti.

Tiloissa toimivilla on tiedossaan sammutuslaitteide sijainnit sekä pää- ja varapoistumistiet.

Potilastietojärjestelmän käyttö tapahtuu tietoturvan, lakien ja asetusten mukaisesti. Jokaiselle potilaalle tehdään henkilökohtainen hoitosuunnitelma ja käyntikirjaukset, jotka kirjataan asianmukaisesti käyttäen Diarium-potilastietojärjestelmää. Yrityksen vastuuhenkilö on kouluttautunut järjestelmän käyttöön ja potilaskirjaamisen käytäntöihin. Hän vastaa kirjaamisen koulutuksen järjestämisestä mahdollisille uusille työntekijöille.

Asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seuranta

Asiakas- ja potilastyötä tekee yksi työntekijä, joka palvelee ajanvarauksen perusteella. Aikoja tulee tarjota viimeistään neljän viikon päähän ajanvaraushetkestä, pois lukien sairauslomasta johtuvat poikkeustilanteet.

Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi

Yhteistyö asiakkaan kanssa tapahtuu pääsääntöisesti puhelimitse ja Nordhealth viestipalveun kautta. Laskutus tapahtuu sähköpostitse. Palveluyksikkö ei lähetä potilastietoja sähköpostitse.

Toimitilat- ja välineet

Vastaanottotilat ovat osa yksityistä asuntoa. Asiakastilat ovat 20 m², ja ne sisältävät odotustilan, WC:n sekä vastaanottotilan.

Asiakastiloihin on mahdollisuus kulkea pyörätuolilla. Yksikössä vierailee aina ainoastaan yksi asiakas kerrallaan (mahdolliesten läheisten seurassa).

Yrityksen vastuuhenkilö vastaa ensisammutusvälineiden tarkastuksista ja saatavuudesta sekä poistumisteiden kunnosta. Hän tarkistaa ja huolehtii päivittäin työvälineidensä kunnosta, työtilojen siisteydestä ja hygieenisyydestä sekä poistumisteiden esteettömyydestä.

Tietojärjestelmät ja teknologian käyttö

Palveluyksikössä potilastietoja käsitellään ja ne kirjataan Diarium-järjestelmään. Diarium on A1-luokan potilaskirjausjärjestelmä. Kirjauksiin vaaditaan vahva tunnistautuminen. Asiakkaan perustietoja käsitellään ajanvarausjärjestelmässä. Ajanvarausjärjestelmässä ei saa käsitellä potilastietoja.

Asiakastietolain mukainen tietoturvasuunnitelma on laadittu 7.12.2024 ja siitä vastaa yrityksen vastuuhenkilö.

Säännöllisesti kerättävän ja muun palautteen huomioiminen

Palautetta kerätään sähköisten kanavien avulla, kuten Google Business ja Facebook-sivujen kautta. Kahden vuoden välein tehdään NPS-kyselymittaus. Edellinen tulos toimii vähimmäistavoitteena seuraavalle mittaukselle. Jos tavoite ei täyty, toteutetaan erityisiä kehittämistoimenpiteitä.

Toimeenpano

Mahdollisen uuden työntekijän perehdytykseen vaaditaan omavalvontasuunnitelmaan perehtyminen. Perehdytyksestä ja päivittäisestä toimeenpanosta vastaa yrityksen vastuuhenkilö.

Julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen

Omavalvontasuunnitelma on julkaistu yrityksen verkkosivuilla osoitteessa www.jarvdike.fi/omavalvontasuunnitelma

Jos omavalvontasuunnitelmassa havaitaan puutteita, tulee ne korjata kahden viikon kuluessa virheiden havaitsemisesta.

Omavalvontasuunnitelma on hyväksytty 7.12.2024. Laatijana Juulia Järvdike, Järdike Oy